poniedziałek, 20 grudnia 2010

Acts of Evil (w praktyce, #1)

Wyjątkowo zapisuję dość dokładnie fikcję, bo chcę ją potem porównać z przykładem podręcznikowym i może kawałkiem mediografii - docelowo, interesuje mnie to: w jaki sposób szybko i efektywnie "sprzedać" graczom mało popularną konwencję i strukturę narracji?


Terrene i postacie:

Ina - Francja czasów Diderota; Lobelia Estienne, oświecona dama.
Ola - ZSRR, rozwój radzieckiego programu kosmicznego; Alfred, naukowiec i inżynier.
VH - Kraków za ostatnich Jagiellonów; Magister Laurentius, nekromanta i alchemik.


Fikcja:

Podziemia pod Wersalem, 1750. Kardynał rozkazuje Lobelii zabić Clarissę, siostrę Lobelii, i zatruć jej krwią wino podawane dworzanom. Ale Lobelia nie myśli jak chtoniczne bóstwo, i w ostatniej chwili przed morderstwem cofa się. Kardynał patrzy na nią z pogardą.

Kosmodrom Baikonur, lądowisko, 1965. W tle szykowany do startu satelita. Siergiej Korolev odrzuca z pogardą plany rakiety stworzone przez Alfreda. Ten usiłuje go wepchnąć do satelity i wystrzelić w kosmos, ale jest za słaby. Korolev rzuca nim o beton i śmieje się w blasku płomieni i huku startującego satelity, oddalonego o parędziesiąt metrów.

Kraków, sala tronowa na Wawelu, 1560. Zygmunt II August ma dosyć ciągłych wymówek swojego alchemika i żąda złota. Laurentius doprowadza do wygnania Żydów ze stolicy, ale gdy usiłuje uzyskać spotkanie z królem sam na sam, władca traci cierpliwość. Moce Laurentiusa zwracają się przeciwko niemu, gdy przywołane przez niego diabły porywają jego samego, zamiast ostatniego z Jagiellonów.

Marsylia, 1760, sypialnia Kardynała. Lobelia najpierw unika odpowiedzi na pytanie Kardynała o relikwie z Notre-Dame które miała mu dostarczyć, a następnie tworzy iluzje większej ilości niż Kardynał żądał. Ten pożądliwie je chwyta, Lobelia dominuje go, odciskając swoją stopę na jego ciele [tego nie jestem pewien, wydaje mi się że to jakoś tak było, aye?], a następnie znika z jego złotem i kosztownościami.

Kosmodrom Baikonur, laboratorium, 1965. Naukowcy garbią się nad swoimi papierami, starając się nie zwrócić na siebie uwagi, gdy Alfred wpada do środka, podnosi jednego z nich, Wasilija Mezhirova, za koszulę i poniża publicznie, a następnie każde mu wyjść na czworakach jak psu, ciągnie po metalowych schodach w dół kompleksu, i wreszcie zamyka w klatce z psami.

Kraków, Gołębia, 1560. Diabły upuszczają Laurentiusa do mieszkania Bonawentury Brzezickiego, pisarza politycznego i wykładowcę Akademii Krakowskiej. Po kilku nieudanych próbach perswazji, Laurentius zieje ogniem i przekonuje Bonawenturę do tego, że w jego służbie czeka go złoto, kobiety i sława.

Cmentarz podparyskiego miasteczka, 1765. Żona króla, Sisi, przechadza się w świetle księżyca wśród nagrobków. Lobelia usiłuje wciągnąć ją do jej planu odprawienia ukradzionemu Kardynałowi rytuału, ale Sisi drwi z niej, a potem rzuca Lobelią do jednego z rozkopanych grobów i rozkazuje towarzyszącym jej kawalerom zasypać ją ziemią.

Moskwa, Instytut Psychologii Uniwersytetu Łomonosowa, 1966. Alfred w nocy przychodzi do Mezhirova, trzymanego w izolatce, i tresuje go jak psa, każąc mu wyć, służyć i podskakiwać. Przy wyjściu spotyka niewidzianą od lat żonę, Irinę, która chce się do niego zbliżyć, ale zdjęta strachem ucieka gdy Alfred sykiem każe jej jechać z nim. Dopada ją jednak w lesie, gryzie w szyję i zabiera ze sobą.

Kraków, kopiec Wandy, 1562. Laurentius spotyka na sabacie Annę Jagiellonkę, porywa ją do tańca, zrywa z niej ubranie szponami i przekonuje do tego, że służba Laurentiusowi przyczyni się do wzmożenia chwały jej rodziny. Anna liże jego stopy w blasku płomieni, i następnego dnia Bonawentura, zaprzężony jak osioł do wózka, ciągnie Laurentiusa i Annę do bram miasta.


Rzeczy, rzeczy.

(1) Koniecznie pamiętać o tym przy których rzutach można manipulować pulą MG przez wydawanie Power a przy których nie.

(2) Wygląda na to, że taktyka Oli - wymaksować jeden-dwa Aspekty i Clarity - będzie działała dobrze (można ją spokojnie pociągnąć jeszcze dalej). Czy są jeszcze jakieś inne? Czy przy tej nie będzie problemu z tym, że inni gracze (stosujący np. taktykę vh, równomiernego rozłożenia punktów) szybciej awansują z Misanthrope do Scourge (bo muszą podbić Aspekt tylko o jeden punkt)?

(3) Prowadzenie: wciąż nie bardzo rozumiem jak ma działać prep (prep = dwie tabelki: jedna do transgresji, druga do lokacji, MG z losowych par wyciąga sobie sytuacje do scen). Tj., nie umiem tego powiązać z postaciami. Tymczasowo: przeczytać przykłady pod tym kątem.

(4) Frame'owanie scen: chyba propozycja Paula (frame'uj sceny pod konflikt dla NPCów, nie dla postaci graczy) będzie działała chyba tylko przy bardzo mocnym wejściu na początek sceny, AW-style. Np.: "Widzisz Sisi, jak uśmiecha się i wskazuje cię kiwnięciem palca. Pierwsza łopata ziemi osypuje się na twoją twarz, jak reagujesz?".

(5) AoE ma dość mocno skomplikowaną ekonomię, ale wygląda na to że ta gra działa. Na pewno jest znacznie bardziej złożone niż My Life with Master, Bacchanal czy Poison'd, i złożoność tego wszystkiego jest sporą barierą wejścia.

(6) Soul's Desire - po co właściwie tego używać wobec NPCa? Tj. po co deklarować że NPC będzie działał jako Agent przeciwko okultystom? Chyba tylko po to, że wtedy będzie się nadawał na Nemezis.

(7) W jakim zakresie gracze mogą zamawiać sceny? Mogą, na pewno, powiedzieć: chcę scenę z Victim / Nobody / etc.. Ale czy mogą powiedzieć: chcę scenę z Anną Jagielonką? Albo: chcę scenę z nowym Nobody? Albo: chcę scenę z nowym Nobody, i niech będzie nim Zygmunt II August? Albo: chcę scenę z Sisi w takich-a-takich okolicznościach? Jeśli RAW mogą powiedzieć tylko to pierwsze, to czy coś się zepsuje jeśli pozwolić na więcej?

(8) Niektóre fetyszyzacje były dość mocne - ciekawi mnie, czy i jak bardzo będzie się je dało przeskoczyć.

(9) To co jest super: skakanie w czasie i przestrzeni. Trochę podobne do tego co zrobiliśmy przy pierwszej grze w Society of Dreamers, tylko tu wydaje się być ważną (tj. oficjalną) techniką MG.

4 komentarze:

  1. Ok, czytam te notki o AoE z zainteresowaniem, więc wypowiem się dla porządku. Wygląda bardzo ciekawie i z chęcią przeczytam coś więcej z tych gier. Fajnie by było zagrać, zresztą, nie wybieracie się w nasze okolice w najbliższym czasie? ;)

    Mam prośbę do powyższej rozpiski o zdarzeniach z gry - czy mógłbyś przyporządkować te zdarzenia z fikcji do działań mechanicznych (kto/co/czym/o co rzucał/na co rzucał i jaki był tego efekt)?

    OdpowiedzUsuń
  2. Ha, niestety nic się nie kroi - w trakcie przerwy między sesjami jestem w Norwegii, nic ciekawego w Wwie nie gra, żadnej konferencji nie widzę... Ale trzeba, bo vh pisze Magokalipsę i trzeba potestować ;-)

    Zdarzenia - o ile pamiętam, to szło jakoś tak (w terminach równań, k? są na karcie którą linkowałem w części z postacią). Sceny z Rosji:
    1. nieudane Reduction of Techaers.
    2. udane Reduction of Nobodies (zgojenie matematyka), chyba dwa razy Resolution of Victims (wyciągnięcie go przy nodze, wrzucenie go do zagrody z psami).
    3. jedno albo dwa udane Resolution of Victims (dalsze znęcanie się nad matematykiem), potem nieudane Resolution of Nobodies (kiedy Irina zaczyna uciekać), udane Reduction of Nobodies (kiedy Alfred ją dogania), udane Resolution of Victims (kiedy ją gryzie i rozkazuje potem się ubrać).

    Sceny we Francji:
    1. nieudane Reduction of Nobodies (Nobodies - Clarisse była / jest Nobody, Kardynał to Teacher).
    2. udane Resolution of Teachers, udane Reduction of Teachers (więc Kardynał staje się Rival).
    3. jakieś nieudane Resolutino of Teachers, nie pamiętam czy jedno czy dwa (jeśli dwa, któreś mogło wyjść), nieudane Reduction of Teachers.

    Sceny w Krakowie:
    1. chyba: ajpierw nieudane, potem udane Resolution of Nobodies (w rozmowie z królem), na koniec nieudane Reduction of Nobodies (kiedy diabły wynoszą Twardowskiego).
    2. kilka nieudanych Resolution of Nobodies (tam było trochę zabawnych scen z biblią ze sporśnymi obrazkami i odganianiem się od diabłów), potem udane Elevation of Nobodies.
    3. udane Resolution of Nobodies (żeby porwać Annę Jagiellonkę do tańca), udane Elevation of Nobodies (więc Anna zostaje Underlingiem).

    Tam mniej więcej widać kiedy zdarza się Dissolution (tj. Aspekt spektakularnie zawodzi postać) i jak NPCe przeskakują między typami.





    Side note, dwie rzeczy do sprawdzenia:
    - czy Reduction/Elevation kończy scenę? Tj. czy potem można jeszcze wrzucić jakieś Resolution? To chyba jest gdzieś powiedziane.
    - ważna rzecz do powiedzenia następnym razem: jeśli uda się zredukować postać innego gracza do Underlinga, gracz który to zrobił decyduje o jego scenach. (tak jak to jest, nie podoba mi się - chciałbym jakiegoś ograniczenia w stylu: zredukowany gracz decyduje czy chce scenę z tym który go zredukował; jeśli tak, gramy ją, jeśli nie, gracz który go zredukował decyduje co dostanie, albo coś podobnego).

    OdpowiedzUsuń
  3. Off topic

    Norge? Ser przywiez. :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Będę pamiętał ;-) Jadę na ISFiT, tak w ogóle.

    OdpowiedzUsuń